Binck start social media-sentiment barometer

De Utrechtse startup SNTMNT (voluit: Sentiment) heeft een eerste concrete toepassing rond de buzz rond aandelen geleverd aan online belegger Binck. De belegger kan zijn handelsstrategie mede baseren op het sentiment rond beursgenoteerde bedrijven.

SNTMNT onderzoekt al langer de correlatie tussen Twitterberichten en de koers van aandelen. In eerste instantie werd 31.000 financiële termen gelabeled, waaronder jargon van beleggers. Ook is gekeken naar de vraag in hoeverre iemand een autoriteit op zijn gebied is en hoeveel volgers hij heeft. Het bedrijf claimt significante patronen te gevonden in een relatief kleine dataset (financial tweets) met ‘voorspellende waarde’.

Aan de vooravond van de nationalisatie van SNS en de koersval van KPN toonde de uitkomst van de social media analyse een duidelijke toename van het negatieve sentiment rondom deze aandelen, stelt SNTMNT.

Binck volgt kosteloos een aantal fondsen in de AEX en een beperkt aantal in de AMX. De uitkomsten van de analyse worden grafisch weergegeven.

Social Sentiment Binck

Lees hier het oorspronkelijke persbericht op Emerce.nl

Geef een reactie

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.