Een negatief Twittersentiment en de koersreactie van ING

De ING Bank is de afgelopen weken regelmatig doelwit geweest van een cyberaanval en daardoor niet of nauwelijks bereikbaar voor consumenten. Op woensdag 3 april vond misschien wel de meest impactvolle aanval plaats. Klanten werden geconfronteerd met niet kloppende saldo’s. Breed uitgemeten in de pers. De NOS was de eerste van de ‘reguliere’ media die het nieuws bracht. Om 16:21 uur die dag. NRC (16:26), RTL-Z (16:40) en BNR (16:43) volgden niet veel later.

Op Twitter was begon de buzz over ING echter al een half uur tot een uur eerder. De sentimentanalyses van de Nederlandse start-up SNTMNT registreerden een verandering in sentiment even na drie uur in de middag.

In een interessante blogpost beschrijft Wouter Kneepkens van SNTMNT de relatie tussen het veranderende sentiment rondom ING op Twitter en de reactie van de koers.

Sentiment analyse Twitter ING

Conclusie: Direct reageren op het negatieve sentiment op Twitter had beleggers een koersval van 1,42% kunnen besparen. Voor daghandelaren het verschil tussen een goede en slechte dag handelen!

Lees hier de uitgebreide analyse op het blog van SNTMNT.

Geef een antwoord

Verplichte velden zijn gemarkeerd met *.