Googlen naar koerswinst

Aandelenbeleggers kunnen veel geld verdienen door zoekopdrachten op Google te monitoren. Er is een relatie tussen het aantal zoekopdrachten voor een bedrijf op Google en de koop- en verkooporders in een specifiek aandeel.

Dat blijkt uit onderzoek van de University of Warwick Business School, waarin data van Google uit de periode 2004-2011 werd geanalyseerd. Het gaat er niet alleen om hoeveel iets gezocht wordt, maar ook of de termen negatief of positief zijn. Door short te gaan als er meer op ‘debt’ werd gezocht en long te gaan wanneer er minder op ‘debt’ werd gezocht, wisten de onderzoekers hun virtuele rendement op een hypothetische portfolio te vergroten met 326%.

In het onderwerden 98 verschillende zoektermen geanalyseerd, zoals ‘metals’, ‘stocks’, ‘finance’, ‘forex’, ‘house’, ‘unemployment’ and ‘health’ as well as non-specific or neutral words, such as ‘ring’, ’train’, ‘kitchen’ en ‘fun’.

Lees hier het oorspronkelijke bericht op Telegraaf.nl

Twittersentiment als een technische analyse indicator

Traders en daghandelaren die vooral in individuele aandelen beleggen hebben vaak al een breed scala aan technische indicatoren tot hun beschikking. Deze indicatoren volgen zaken als een aandeelmomentum, de trend en de volatiliteit. Sentimentindicatoren maken hier vaak geen onderdeel van uit omdat deze niet in staat zijn het sentiment van een individueel aandeel te laten zien. But times are changing.

De Twitter Vertrouwensindex

Dankzij de stijgende populariteit van Twitter onder handelaren is het nu mogelijk om voor individuele aandelen het sentiment te volgen. Dit gebeurt door het geautomatiseerd lezen van de tweets van treaders en daghandelaren plus het ‘scoren’ van de tweets. Grote hoeveelheden data worden hiermee gecomprimeerd tot een ´Twitter Vertrouwensindex´ die kan worden gebruikt als een nieuw middel binnen de technische analyse.

Op TraderPlanet.com lees je een uitgebreid artikel hierover plus een uitgewerkte case waarin wordt verteld hoe deze Twitter Vertrouwensindex zijn werk heeft gedaan voor het in- en uitstappen in het aandeel Goldman Sachs (GS).

Twitter Vetrouwensindex

Lees hier het hele artikel.

Hoe Wall Street reageert op een tweet

Een tweet van persbureau The Associated Press waarin werd gezegd dat Obama bij twee explosies in het Witte Huis gewond was geraakt zorgde even voor flink wat rumoer. Nog geen drie minuten later bleek dat het account van het persbureau was gehackt.

Screenshot AP hack

Opvallend en verontrustend is hoe Wall Street reageert op de bewuste tweet. Kijk naar de enorme vrije val die de Dow Jones maakt wanneer de tweet online komt. Het laat zien wat de impact van Twitter is en ook hoezeer AP vertrouwd wordt als nieuwsbron:

Hoe reageert wallstreet op een tweet

Lees ook: Hoe een internetredactie (NRC) reageert na ‘explosies in het Witte Huis’.

Twitter sleept deal van honderden miljoenen binnen

Twitter heeft de grootste advertentiedeal in de geschiedenis van het bedrijf gesloten. Starcom MediaVest Group, een van de grootste inkopers van advertenties ter wereld, maakt in de komende jaren honderden miljoenen dollars over. De overeenkomst staat volgens Financial Times symbool voor de steeds belangrijker wordende rol van Twitter in de media- en marketingwereld, maar ook voor een nieuwe ontwikkeling: de veranderde manier waarop Twitter zich verhoudt tot televisie.

Klanten van Starcom MediaVest Group als Coca-Cola, Walmart, Procter & Gamble en Microsoft krijgen voorrang voor advertentieplekken op Twitter en toegang tot onderzoeksgegevens en nieuwe producten als realtime ‘in-tweet’-polls.

“Wij denken dat de industrie zich op het verkeerde terrein heeft gericht, namelijk op de keuze tussen Twitter en televisie”, zegt Adam Bain, president of global revenue van Twitter. “Daar geloven wij niet in. Twitter kan juist een brug vormen.”

Noord-Oost Nederland is Twitter Belt

Een strook van aaneengesloten gemeenten met procentueel de meeste twitteraars per aantal inwoners begint bij de Waddeneilanden en eindigt bij de gemeente Enschede. Dat blijkt uit onderzoek van OBI4wan onder 1,7 miljoen Nederlandstalige twitteraccounts.

Van ongeveer vierhonderdduizend accounts is de locatie afgezet tegen het aantal inwoners per gemeente. Verrassend genoeg levert dateen duidelijke strook op van gemeenten met een bovengemiddeld aantal twitteraars, zo laat het Zaanse bedrijf weten.

Van de 36 gemeenten met meer dan honderdduizend inwoners voert gemeente Zwolle de lijst aan met 17,6 procent twitteraars. Gemeente Groningen volgt op de voet met 17,16 procent.

Top 10 gemeenten met meeste twitteraars per hoofd van de bevolking:

Zwolle 17,60%
Groningen 17,16%
Utrecht 15,61%
Amsterdam 13,95%
Amersfoort 12,21%
Enschede 12,08%
Nijmegen 11,99%
Arnhem 11,98%
Eindhoven 11,43%
Haarlem 10,85%

Een negatief Twittersentiment en de koersreactie van ING

De ING Bank is de afgelopen weken regelmatig doelwit geweest van een cyberaanval en daardoor niet of nauwelijks bereikbaar voor consumenten. Op woensdag 3 april vond misschien wel de meest impactvolle aanval plaats. Klanten werden geconfronteerd met niet kloppende saldo’s. Breed uitgemeten in de pers. De NOS was de eerste van de ‘reguliere’ media die het nieuws bracht. Om 16:21 uur die dag. NRC (16:26), RTL-Z (16:40) en BNR (16:43) volgden niet veel later.

Op Twitter was begon de buzz over ING echter al een half uur tot een uur eerder. De sentimentanalyses van de Nederlandse start-up SNTMNT registreerden een verandering in sentiment even na drie uur in de middag.

In een interessante blogpost beschrijft Wouter Kneepkens van SNTMNT de relatie tussen het veranderende sentiment rondom ING op Twitter en de reactie van de koers.

Sentiment analyse Twitter ING

Conclusie: Direct reageren op het negatieve sentiment op Twitter had beleggers een koersval van 1,42% kunnen besparen. Voor daghandelaren het verschil tussen een goede en slechte dag handelen!

Lees hier de uitgebreide analyse op het blog van SNTMNT.

Bloomberg neemt tweets op in newsfeed

Persbureau Bloomberg gaat een selectie van Twitterberichten toevoegen aan zijn newsfeed. Dat schrijft de Britse zakenkrant Financial Times donderdag. Het zou gaan om een aantal officiële accounts van grote bedrijven, bestuurders van de Federal Reserve en andere centrale banken, ministers, economen en toonaangevende financiële bloggers.

Het besluit volgt daags op een uitspraak van de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC dat beursgenoteerde bedrijven onder voorwaarden koersgevoelige informatie naar buiten mogen brengen via sociale media als Twitter en Facebook. De SEC deed die uitspraak naar aanleiding van een onderzoek naar een melding over internetbedrijf Netflix. De topman van dat bedrijf deelde in juli op zijn persoonlijke Facebookpagina informatie over de gang van zaken bij Netflix waarna het aandeel 6 procent in waarde steeg.

Bloomberg heeft meer dan 310.000 abonnees. Zij kunnen de Twitterberichten toevoegen aan toepassingen die ze nu ook al gebruiken zoals ‘watchlists’ en ze ook filteren per sector.

Bron: RTLZ.nl

Amerikaanse bedrijven mogen Twitter gebruiken voor financieel nieuws

Amerikaanse bedrijven mogen voortaan hun financiële aankondigingen doen via sociale netwerken als Twitter en Facebook, op voorwaarde dat de investeerders weten welk medium een onderneming zal gebruiken. Dat kondigt beurswaakhond SEC aan.

De Securities & Exchange Commission publiceerde vandaag een rapport waarin ze bevestigt dat bedrijven belangrijke informatie mogen bekendmaken via sociale netwerken, ‘zoals dat gebeurt op hun website’. George Canellos van de SEC: ‘Het merendeel van de sociale netwerken tonen communicatiemethoden die perfect aangepast zijn voor de investeerders, tenzij de toegang ertoe beperkt is of de investeerders niet weten (naar welke) ze zich moeten richten om het laatste nieuws te krijgen.’

De discussie barstte los nadat internetvideoverhuurder Netflix een aankondiging gedaan had via Facebook. De SEC had toen gedreigd Netflix te vervolgen omdat het de regel had overtreden die de selectieve publicatie van belangrijke informatie verbiedt. Die regel moet bewerkstelligen dat elke investeerder gelijke toegang heeft tot informatie, zowel individueel als institutioneel. Nu heeft de SEC klaarheid geschapen in de zaak.

Bron: Volkskrant.nl

Binck start social media-sentiment barometer

De Utrechtse startup SNTMNT (voluit: Sentiment) heeft een eerste concrete toepassing rond de buzz rond aandelen geleverd aan online belegger Binck. De belegger kan zijn handelsstrategie mede baseren op het sentiment rond beursgenoteerde bedrijven.

SNTMNT onderzoekt al langer de correlatie tussen Twitterberichten en de koers van aandelen. In eerste instantie werd 31.000 financiële termen gelabeled, waaronder jargon van beleggers. Ook is gekeken naar de vraag in hoeverre iemand een autoriteit op zijn gebied is en hoeveel volgers hij heeft. Het bedrijf claimt significante patronen te gevonden in een relatief kleine dataset (financial tweets) met ‘voorspellende waarde’.

Aan de vooravond van de nationalisatie van SNS en de koersval van KPN toonde de uitkomst van de social media analyse een duidelijke toename van het negatieve sentiment rondom deze aandelen, stelt SNTMNT.

Binck volgt kosteloos een aantal fondsen in de AEX en een beperkt aantal in de AMX. De uitkomsten van de analyse worden grafisch weergegeven.

Social Sentiment Binck

Lees hier het oorspronkelijke persbericht op Emerce.nl

Twitter is snel, supersnel!

Twitter is de ultieme bron waarop nieuws en geruchten als eerste beschikbaar komen. Ook uit de financiële wereld.

“Quite often you’ll see data released on Twitter a few minutes before it hits the mainstream financial press.”
Bron: Huffington Post

We kwamen deze video tegen die de snelheid van Twitter prachtig in beeld brengt: Twitter; Faster than earthquakes!